Codering
Een BKR-deelnemer is verplicht een betalingsachterstand op een overeenkomst bij BKR te melden. Voorgaand aan deze melding zijn zij verplicht u te waarschuwen dat de achterstand bij BKR wordt gemeld als u langer wacht met betalen. Officieel heet het melden van een achterstand een 'Achterstandsmelding', in uw gegevens is dit zichtbaar met een 'A' bij het betreffende krediet. De achterstand wordt ongeacht de hoogte altijd geregistreerd.Wanneer u uw achterstand in hebt gelopen zal dit ook zichtbaar worden in uw gegevens bij BKR. Een 'H' van 'Herstel' zal zichtbaar zijn bij het betreffende krediet. Wanneer u de achterstand hebt ingelopen en daarmee de overeenkomst heeft beƫindigd, wordt een einddatum bij de overeenkomst geplaatst. De 'A' zal met de einddatum zichtbaar blijven tot vijf jaar na de einddatum, dan verdwijnen uw gegevens uit het bestand van BKR.
Naast de notering 'A' en 'H' past het BKR ook bijzonderheidscodes toe, deze codes geven aan dat er iets aan de hand is. In tegenstelling tot de Achterstands- en Herstelmeldingen zijn deelnemers niet verplicht u vooraf te laten weten dat zij een bijzonderheidscode bij het BKR melden. De bijzonderheidscodes zijn als volgt:
-
Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
-
Code 2: De (restant) vordering is opeisbaar gesteld.
-
Code 3: Er is een bedrag van €250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer een boeking tegen finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld.
-
Code 4: De kredietnemer bleek/blijkt onbereikbaar.
-
Code 5: Er is een preventieve betaalregeling getroffen.